Jak wychować milionera

?czyli naucz dziecko zarządzania kieszonkowym.

W dzisiejszym świecie powszechnej komputeryzacji i telefonii komórkowej rodzice mają bardzo skuteczne narzędzia

do nauki swoich dzieci zarządzania pieniędzmi, już od pierwszej klasy szkoły podstawowej.

Telefon komórkowy – to powszechny atrybut nie tylko dorosłego, ale i każdego dziecka przekraczającego próg szkolny.

Jednakże dla takiego małolata, telefon to nie tylko frajda, lecz również przedmiot ze świata dorosłych.

Tak więc rodzice mają tu wielką kartę przetargową dla uczenia dziecka odpowiedzialności związanej z wkraczaniem

w świat dorosłych. Za przyjemność i przywilej korzystania z ?dorosłości?, czyli telefonu, trzeba płacić pieniędzmi.

Wydatki na kieszonkowe i telefon komórkowy to codzienność rodziców nastolatków.

Rzadko jednak wykorzystują je jako element nauki zarządzania pieniędzmi.

A szkoda, bo właśnie w tym okresie życia kształtują się nawyki finansowe u dzieci.
Dzieci otrzymują pierwsze kieszonkowe już w wieku kilku lat.

Stając się nastolatkami, wyciągają rękę po coraz to większe kwoty.

W momencie gdy zaczynamy wypłacać regularne kieszonkowe lub przekazujemy telefon komórkowy,

powinniśmy też nauczyć dzieci gospodarować pieniędzmi. Jak to zrobić?

Należy wraz z dzieckiem usiąść i jak z dorosłym ustalić pewne zasady, reguły postępowania,

złamanie których pociągnie za sobą pewne konsekwencje.

Te należy dziecku wyraźnie określić i uświadomić.

Należy ustalić wysokość kieszonkowego i jego wypłatę w regularnych odstępach, np. raz na dwa tygodnie.

To będzie uczyć dziecko planowania wydatków.
Wypłacanie pieniędzy zbyt często nie skłania do ich planowania.

Aby jednak metoda była w pełni skuteczna, obie strony muszą trzymać się ustalonych wcześniej zasad.
Jednym z najważniejszych celów nauki zarządzania pieniędzmi jest wyrobienie nawyku oszczędzania.

Najskuteczniejszym czynnikiem będzie tu motywacja. Motywacja do oszczędzania.

Jedną z możliwości jest wypłacanie dodatkowej ?premii” za oszczędzone kieszonkowe.

Taka forma ?oprocentowania” nauczy, że odłożone pieniądze można pomnażać.

Warto też wspólnie planować oszczędzanie pieniędzy na większe wydatki, jak zakup sprzętu grającego lub komputera.

Na przykład zaproponujmy dziecku sfinansowanie 80 proc. wartości jakiegoś większego zakupu,

jeśli dziecko oszczędzi 20 proc.

Dodatkowym elementem wychowawczym, jako udziału w tych wydatkach, będzie nauka dbania o swoją własność.

Młodzież nie rozstaje się z telefonem, uwielbia rozmowy i sms-owanie z przyjaciółmi.

Przy takich pogaduchach łatwo traci poczucie czasu, a rachunki rosną.

Konto telefoniczne może być pierwszym rachunkiem, przy pomocy którego nauczymy dzieci gospodarować wydatkami.

Rozwiązaniem, jakie często wybierają rodzice jest telefon dla dziecka na kartę (tzw. pre-paid).

Konto na rozmowy doładowują odpowiednią kwotą, według uznania.

Wydatki na telefon rodzice powinni omawiać z dziećmi informując ich o kosztach i możliwościach oszczędzania.

Najważniejsza jest konsekwencja. Jeżeli ustalimy, że miesięczny limit wynosi np. 50 zł to musimy się tego trzymać.

Dodatkowe pieniądze można przekazać tylko według ustalonych zasad.

Zasady powinny być przejrzyste, czytelne i zrozumiałe.

Ustal razem z dzieckiem, ile pieniędzy i jak często będzie dostawać.

Poproś o przygotowanie propozycji i negocjuj warunki. Nie dawaj dziecku więcej pieniędzy niż potrzebuje.

Przestrzegajcie tego, co ustalicie.

Motywacja.

Naucz dzieci oszczędzania poprzez dodatkową motywację. Wprowadź ?oprocentowanie? oszczędności.

Wypłacaj premię za rozsądne gospodarowanie pieniędzmi.

Wprowadź współfinansowanie, niektórych ? szczególnie atrakcyjnych dla dziecka ? zakupów (.np. nowy komputer).

Nigdy jednak nie każ dziecku dokładać się do produktów podstawowych (jedzenie, ubranie itp.).

Motywacja zawsze musi być pozytywna.

Zaufanie.

Nie rozliczaj z każdego wydanego grosza. Pytaj i doradzaj, jeśli trzeba. Jeśli dziecko wyda wszystko jednego dnia,

to następnym razem dłużej się zastanowi. Nie dotyczy to sytuacji kiedy dziecko dostaje pieniądze np. na jedzenie w szkole.

Nagradzanie.

Nie traktuj gotówki jako nagrody za osiągnięcia w szkole. W zamian zafunduj bilety do kina czy wypad na zakupy.

Pamiętaj, że często najlepszą nagrodą jest uśmiech lub dobre słowo.

Konsekwencja.

Pieniądze na kieszonkowe i telefon komórkowy muszą być przekazywane zgodnie z regułami.

Rodzice też muszą się ich trzymać, czyli wypłacać w terminie i w ustalonej wysokości.

W razie problemów, trzeba dziecku wyjaśnić dlaczego nie dostaje pieniędzy i kiedy to się zmieni.

Z czasem dziecko zrozumie, co to znaczy i czym jest inwestycja.

Nauczy się też samodyscypliny i kontrolowania swojego zachowania.

Zrozumie, że nie wszystko można mieć, że pewien wysiłek i przyjemność odroczona w czasie,

może dać większą satysfakcję.

Taka nauka jedynie wzmocni jego charakter i postawę na dalsze dorosłe życie.

Autor Jadwiga Flaszman www.psychowiedza.pl


 Aktualny PageRank strony expand.info.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO Katalogowanie stron Darmowe pozycjonowanie Elefanta.pl EXPAND Informacje Katalog stron e-gratka